Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Vitorlás hírek

Friss vitorláshírek főként a magyar eseményekről, résztvevőkről!

Friss topikok

  • 1VOLÁN: Tibi! ne csigázz, hogy volt tovább? eleve az volt, hogy naponta írsz... (2009.10.10. 22:06) Leutazás
  • Carrotfield: Mik a hírek ? (2009.10.06. 14:28) Tengeri Bajnokság 2009 - Restart
  • gpont007: Grat! (2009.05.18. 10:38) Évadnyitó 2009 – Kacor Király
  • gpont007: mi egy szar cikk. Írói és vitorlázó szempontból egyaránt. Szánalmas újság lett ez a Metro, mióta k... (2009.03.21. 07:02) Cikk a Metropol ujságban
  • gergelyfy: Követtem a VB eseményeit, de gratulálni csak most gratulálok. (bár személyesen nem ismerem a kitűn... (2009.02.08. 18:15) Gondolatébresztő

FD VB 2008 és előzményei

2009.01.21. 14:24 | Pallus | Szólj hozzá!

A Spartacus Vitorlás Egylet weboldalán követni lehetett a távoli eseményeket. Az alábbi sorok és képek a www.spartacus.hu oldalról származnak!

FD Új-zélandi bajnokság

Január 1.

Boldog Új Évet kíván a magyar csapat Új-Zélandról! Ma lett volna az első versenynap az új-zélandi bajnokságon, de túl erős volt a szél, ezért nem csináltak futamot. Egyébként max 30 csomó lehetett, de amikor látták, hogy a halasztás alatt kreuzban vitorlázva ketté tört az árbocunk, kicsit megijedtek és kiküldtek mindenkit a partra. Van másik árbocunk, már be is raktuk, reméljük, az többet bír majd. Két pályán több hajóosztálynak is van versenye OP-tól az OK-ig, még 2 nap van, aztán felmérés és 6-án kezdünk. KB 45 hajó lesz, az ausztrálok és a helyiek teljes élmezőnnyel, de hiányoznak a legjobb németek, olaszok és persze a dánok, de itt van 4 spanyol és a legjobb hollandok, már akik beleszólhatnak. A szél nagyon pöffös és forgolódó, főleg ha a partról fúj, mint ma, ráadásul nem visznek túl messzire. A hullámok ilyenkor elég rövidek, de tenger felől fújó széllel még nem találkoztunk és az áramlással sem volt időnk foglalkozni. A kikötő és a sólyák normálisak, jó az idő, bár a víz csak 18 fokos. Jó helyen lakunk, de egy takarítás ráférne a házra. A VB alatt máshova költözünk, nem messze a klubtól, a tengerpartra.


Január 2.

A tegnapi futamhiány miatt ma lepörgettek négyet, igaz elég rövid pályákon. Az új árbócunk jól működött, de én már ferde szemmel nézek rá, minden kis koppanásra vagy reccsenésre azonnal a legrosszabbra gondolok. Azért ma is kijutott a jóból, a futam előtt ki akartuk cserélni a génuát, mert eléggé befújt, de amikor oda akartunk állni Viktor mellé (Martin Viktor jött ki a Süli Andrisékkal segíteni a csapatot), rájöttünk, hogy az a motoros nem tud szélbe állva maradni, csak ha folyamatosan halad, úgy pedig nem nagyon lehet átszállni hullámos vízen. Mi sajnos megpróbáltuk, és hozzáütődtünk az alu csónak oldalához. Persze nem az horpadt be, de szerencsére csak a deck széle sérült. Viszont a bénázás miatt lekéstük a rajtot és úgy eredtünk a mezőny nyomába gyenge szeles orrvitorlával 3. ringliben. A raumra már elég jól befrissült és csak mi tudtunk a bója irányába haladni, a többiek leszedték, aztán egyszer csak nagy csattanás, de szerencsére nem az árbóc, csak az előrehúzójának a csigája tört ripityára. Gyorsan kiverettünk a partra és kicseréltük amit kellet. A következő futamot simán elértük és akárcsak a 3-at és a 4-et magasan megnyertük.
Azt azért hozzá kell tenni, hogy nem voltak kint az erősszeles ellenfeleink és végig 25-30 csomós szél volt. Közben Andrisék is eltörték az árbocukat, amikor egy boruláskor belecsapódtak a vízbe. A helyi szakember azt ígérte reggel megcsinálja nekik.
Holnap reggel a futam előtt megpróbálunk felméretni, hogy arról is le legyen a gond.
A mezőny elég lazán veszi a versenyt, ki-be állogatnak, és senki nem fárasztja magát a VB előtt. Mi végig akarunk menni az összes futamon, mert élvezzük az erős szelet és még van mit gyakorolni. Kieső nélkül 3. helyen állunk, de az 5. futamtól már átvehetjük a vezetést, ha nem száll el valami.
 


Info: www.napiersailingclub.org.nz

Üdv mindenkinek!

Olcsi és Domi

 

még a múlt évben

Január 3.
Árboc gyár

A felmérés megvolt, de még a hajó szétszedésekor kiderült, hogy ez az árboc is elindult a lejtőn (részletek később), úgyhogy a versenyt befejeztük 3 érvényes futammal. Szerencsére nem vesztettünk sokat, mert a szél mára eléggé leállt és össze-vissza forgott, néhány záporral kiegészítve. Délutánra az Andrisék árboca elkészült, már csak száradnia kell (lásd a képeket).
A miénken még lesz mit javítani, de szerencsére van a mezőnyben egy hajóépítő barátunk, aki mindenben segít, tulajdonképpen ő csinálja az egész melót. Az egész mizériát az okozza, hogy a gyártó mindenhol spórolni akar a költségeken, ezért olyan veretek kerültek az árbocra, mint például a száling veret, ami kis felületen érintkezik a karbonnal és ráadásul nem szakszerűen van felrakva, ezért előbb-utóbb felpuhítja, majd megroppantja azt. A miénken is elindult ez a folyamat, de szerencsére a Domi ezt időben felfedezte, így talán sikerül megelőzni a nagyobb bajt. A száling veretet leszerelve, a nútot kivágva, a felső rétegeket lecsiszolva az eredeti lukak fölé egy-egy acél lemez került, így a szegecsek nem roppantják meg a karbon rétegeket (reméljük), valamint nagyobb felületen fog felfeküdni a veret. A lecsiszoltak helyett új rétegek kerültek rá (4), ami jóval erősebbé teszi a rudat. Ezután majd vissza kell ragasztani egy új nút darabot és rá kell fúrni a lukakat, aztán felszegecselni ezt a nyomorék veretet. Szurkoljatok, hogy jó legyen! Az előző árboc 40 órát bírt, reméljük ez erősebb lesz. Később jelentkezünk a helyreállítási fázisok képeivel.

Január 4.
Lassan kész lesz...

Ma még egy réteg rákerült az árbocunkra és szárad a napon. Az Andrisék árboca jól sikerült, ma kint voltak, csináltunk néhány fotót, majd küldjük. Csatoltam néhány fotót a környezetünkről, hogy lássátok merre töltjük a telet.

Január 5.
Működik...

Ma kipróbáltuk az árbocot, miután visszakerült rá a száling veret és egy új nút darab a töröttről. Jó 4-es "seabreeze" fújt magas, rövid hullámokkal, nagyon jókat lehetett raumolgatni,
de ami a lényeg, a szett bírta a strapát. A partra érve ellenőriztük a száling mélységet és a végei közötti távolságot és csak minimális eltérést találtunk, ami a veret és a száling helyrerázódásából adódik. A karbon erősítés nagyon masszív, így az egész rendszer merevebb lett, de jól dolgozik a hullámos vízen. Ma átköltöztünk az új szállásunkra, közvetlenül a partra, gyönyörű a hely. Holnap 1-kor lesz rajt és 2 futamot terveznek, remélem hasonló szél lesz.

 

HUN 13 árboc javítás első fázis, karbon toldás

2.fázis, top visszahelyezése

3. fázis, nút visszaragasztása

HUN 70 árboc javítás első fázis, veret és nút leszedése

karbon lecsiszol, fémlap felragaszt

4 karbon réteg felragasztása

HUN 13 árboc javítás első fázis, karbon toldás

HUN 13 árboc javítás első fázis, karbon toldás

HUN 13 árboc javítás első fázis, karbon toldás

HUN 13 árboc javítás első fázis, karbon toldás

  

Január 6. kedd
1. versenynap

Megvolt az első 2 futam. Egy órakor húzták fel az 5 perces lobogót, aztán meglepetésre elsőre elment a rajt, és csak két hajót zártak ki a 44-ből, sajnos az egyik a HUN 13 volt. ÉK-i 1-2-esben középen indítottunk és jól kijöttünk a mezőnyből. A vizet választottuk, onnan vártuk a seabreeze frissülését, és több várható ellenfelünk is ezen az oldalon volt. A hosszú jobbcsapás után belefordultunk egy lepörgésbe és húztunk keresztbe. Két hajó mögött is elmentünk, akik kicsit feljebb voltak és tisztán vitorláztunk a pályatengely felé. Viszont a jobb oldal eléggé megcsúszott, élénkebb szelük volt, így a bójavételnél tízen kívül húztunk spinyót.
A két raumban megettünk egy-egy hajót, de nem nagyon tudtunk feljönni. Később kicsit erősödött a szél, Domi végre kinyújtóztathatta a lábait és a sebességünk is javult a többiekhez képest. Sajnos a hátszél után már a befutó cirkáló szakasz jött és hiába voltunk az előttünk levő 4 hajó sarkában, már nem tudtuk őket megelőzni. Jó lett volna a plusz kör, egy 7. hellyel nyitottunk. A futamot a háromszoros világbajnok McCrossin-Cook páros nyerte, akik egy teljesen új Mader hajóval érkeztek. Három spanyol is volt az első hatban, szeretik a gyenge szelet.

A következő futam kicsit frissebb szélben kezdődött, és csak másodikra rajtolt el a mezőny.
Nem fekete zászlós rajteljárás volt, hanem a 20%-os büntetés a korán indulóknak, de így is elég bátortalan volt a mezőny, úgyhogy tisztán a vonal közepén rajtoltunk és rövidesen balcsapásra váltva jó pozícióban haladtunk az első bója irányába. A szakasz végén a szél kissé jobbra fordult, ezért egy hajó - az új-zélandi barátaink, akik újraépítették az árbocunkat- becsúszott. Minket szorosan követtek az ausztrálok, Ridge és Scarr. A második bójánál a kiwik bénáztak a spinakkerrel és mi csak alájuk tudtunk becsúszni, így az ausztrálok fölénk tudtak jönni hátulról és átvették a vezetést. A következő szakaszban feljöttünk a második helyre és hátszélben az első hajót szorongattuk. Amikor kihalzoltunk mögülük, nem jöttek velünk, megadva a lehetőséget számunkra, hogy megelőzzük őket. Szerencsére a szél kissé jobbra fordult mi pedig a bal oldalról élesebben tudtunk menni a lee bója felé, és két hajóhossz előnyre tettünk szert, amit a célig csak növeltünk. Az ausztrálok kissé elvesztették a fejüket és végül csak 4-nek jöttek be a kiwik és egy amerikai mögött. Összetettben így vezetünk, igaz pontegyenlőséggel a spanyolokkal, és a következő 2 hajó is nagyon közel van.
Jó lenne kicsit erősebb szél holnapra, abban egyszerűbb a dolgunk.
 

Január 7. szerda
2. versenynap

Ma ismét két futamra került sor, hasonlóan gyenge szeles körülmények között. Talán csak a swellek voltak nagyobbak és az áramlás erősebb. Az első rajtunk jól sikerült leeben második hajóként húztunk a víz felé. Elég jónak tűnt a pozíciónk, de kicsit jobbra pörgött a szél és a középen lévők ezzel magasságot nyertek. Sajnos nem bíztam eléggé a bal oldalban és ezért inkább ráigazítottunk a mezőnyre, amit nem kellett volna. Ha várunk még két percet az első háromban érünk fel a bójához, mert a szél balról befrissült. Így viszont 10 körül kezdtük meg a raumot és egy bénázós bójavétel után (amikor megint beragadtunk egy előttünk keresztbe álló hajó alá) még néhányat visszaestünk.
A második kreuzunk jól sikerült, majd a hátszél végére már hetedikek voltunk, de a befutó szakasz felénél nem fordultunk meg, amikor kellett volna és ezzel visszaestünk a tizedik helyre.
A negyedik futamra összeszedtük magunkat és nagyjából rajt-cél győzelmet arattunk. A legjobb rajtunk volt a zsűri hajónál és a szélre vitorlázva jó ritmusban kaptuk el a pörgéseket.
Előnyünket végig magabiztosan megtartottuk és ezzel továbbra is vezetünk összetettben.
Holnaptól már lesz kieső, ami nagyon szoros állást fog hozni számunkra.
 

Január 8. csütörtök
Süli András billentyűiből

A mai napot rendhagyóan a tegnapi nappal kell kezdenem. Tegnap ugyanis a szokásostól eltérően nem másfél kiló bélszínt sütöttünk (király rákkal vagy csak magában, esetleg egy kis sült paradicsommal vagy baconnel megspékelve), hanem a tengeri ételek felé fordítottuk szebbik orcánkat. A menü elkészítésében edzőnk Mr Viktor Martin s jómagam vettünk részt. Dávid egyszerűen várta az eredményt. Szóval a bevásárlást a Hawke’s Bay Seafood store ban kezdtük s vettünk egy tucat osztrigát (12.95$), némi fésű kagylót, homárt, king prawn-t, sima zöld kagylót. Minek utána napok óta állati méretű bevásárlásokat rendezünk a helyi közértben, ezért Tom Yang leves alappal, gyömbérrel, korianderrel, fokhagymával s egyéb fűszerekkel rendelkeztünk. Az osztrigához egy kis helyi habzóbort s Új Zéland egyik jellegzetes borát a Sauvugnon Blanc-t ittuk. Dávid kérésére ma kihagytuk a vajas kiflin friss kapribogyóval tálalt szardellát mint további előételt. A levest mintegy hat adagosra főztük s mire megettük mindenkinek gyöngyözött a feje teteje (kissé csipős lett). Levezetésnek kiwit, gránát almát és mangót ettünk majd lefojtottuk némi csokival. Megjegyzem kétfajta kiwit ettünk, a helyit és olaszt hasonlítottunk össze. Összességében a helyi kiwi jobb. Értelemszerűen. Ma reggel fél kilenckor keltünk, én egy reggeli félórás úszással kezdtem az öbölben, míg a coach elkészítette a kis sültkolbászokat paradicsommal, savanyú paprikával és friss kenyérrel. A manschaftnak már reggel jeleztem, hogy jó érzésem van a mai nappal kapcsolatban, majd gyorsan megittam egy liter frissen facsar narancslevet (némi mangólével keverve) a nagy kijelentés örömére.
Az előrejelzésnek magfelelően gyenge szél lengedezett a kikötőben mikor megérkeztünk, s a helyi okosok meg mindenki más is azt mondta nem számíthatunk nagy csodára, előző napokhoz hasonlóan 5-8 csomós É-ÉK szél lesz. Vízre szálláskor a javított árbócba sikerült egyetlen rántással felhúznunk a grószt, ami erősíteni látszott korábbi kijelentésemet a mai napra vonatkozólag. Mivel Domi arca pecsenyére sült a héten ezért egy száznegyven fakoros Zinc tartalmú krémmel kenegeti magát amiből én is kértem egy kenetet az orromra. Az áll ki a legjobban a fejemből.
Az első rajt gyenge lúv, a vonal első harmadában rajtoltunk és mivel a jobb oldalt vártuk ezért elég hamar kifordultunk Olcsiék után (ők közelebb rajtoltak a zsűri hajóhoz) akik kicsit alattunk előttünk húzták szintén a jobb oldalt. Egy két kisebb igazítás után a mezőny jobb oldala alattunk volt, felérve Olcsiék még átcsúsztak az első keresztező csapat előtt s utána fordultak jobb csapásara bója felé, nekünk ez csak öt hajó elengedése után sikerült. A bójánál Olcsiék elsők, mi 12, a bal oldalról még becsúsztak páran. A raum bójánál kicsit feljebb menve s utána hauzolva az előttünk lévő két hajó fölé tudtunk csúszni a második szakaszra. A továbbiakban Olcsiék unatkoztak elől elszakadva a mezőnytől, mi meg küzdöttünk keményen s a végén Olcsiék 1, mi 10. Visszafelé a rajthoz szinte teljesen leállt a szél, kicsit aggódtunk, hogy mehetünk partra. Várakozás közben azonban újra megfrissült a szél, iránya s ereje nagyjából maradt az elsőhöz hasonló. Ezt a rajtot valahol féltávon kaptuk el, elég gyengén (közben még le is forgott -szerintem) , kicsit lemaradva és beszorulva. Néhány zseniális forduló után körülbelül fél vízen igyekeztünk a jobb oldal felé ahol Olcsiék már jól elől voltak. A megfelelő időpillanatra időzített néhány további zseniális kiigazítás után (megjegyzendő: közben Olcsiék zseniálisan kilométerekre növelték az előnyüket az őket követő tehetségtelen bagázs előtt) a krajc bóját hatodikként vettük s figyelő szemünket mintegy kilométer távolságból Domiékra vetettük, amiből erőt merítettünk s ezt a helyet kizárólag két körrel később harminc méterrel a befutó előtt cseréltük le egy véglegesített hetedikre. Mindenkit puszilunk.

Január 10. szombat
A hatodik közelében

A mai napon felhős időre ébredtünk és már az este is nyomott és párás volt, ami változást ígért az időjárásban. Reggel még semmi szél nem volt és csak a tervezett rajt után fél órával indult az első próbálkozás, amit még másik kettő követett. A fekete zászló megtette hatását így végre nekivághattunk. Nekünk mindhárom rajtnál sikerült jó pozícióba kerülnünk és az utolsóból is jól tudtunk eljönni a zsűri hajó közeléből. A szél közben jó trapézosra frissült, végre nem kellett bent gubbasztanunk. Elég pozitív volt a jobb csapás és az ellenfeleink mind alattunk voltak, de a futam előtti bevitorlázás során folyamatosan a jobb oldalt éreztük jobbnak, így amikor McCrossin-ék kifordultak alólunk, mi is átváltottunk bal csapásra.
A jobb oldalon elsőként haladtunk és bíztatóan kaptuk a frissüléseket. Az áramlás is minket segített, mert amikor visszafordultunk a bójára minket kevésbé tolt lefelé, mint a másik oldalról érkezőket, mivel nem pontosan a szél irányából folyt a víz. A bóját elsőnek vettük 30-40m előnnyel és szerencsénkre mindkét ausztrál ellenfelünk haton kívül volt, így miattuk nem kellett izgulnunk. A befutóig tudtuk tartani az előnyünket és egy újabb lépést tettünk a végső győzelem felé. A McCrossin-Cook páros hatodiknak futott be és a Rydge-Scarr kettős a 11. helyéhez még egy 20%-os büntetést is kapott, mert a második rajtnál négy másik hajóval egyetemben kint látta őket a zsűri.

A következő futamot ennek tudatában terveztük, csak a 33-as számú ausztrálokra kellett figyelnünk. Ismét luv rajt volt, ami talán a frissebb szélnek köszönhetően elsőre elment. A szél folyamatosan élénkült, a kreuz felénél már 12 csomó körül fújt, az 1-es ringli még épp hogy használható volt. Ilyen körülmények között az ausztrálok nagyon gyorsak - köszönhetően Cooky gorilla termetének, akinek súlypontja valahol a mellkasánál lehet és 100kg felett van - de jól tartottuk őket. Amikor balról jöttek keresztbe, eléjük-alájuk fordultunk, de kicsit fel tudták tornászni magukat, így a következő fordulónál le tudtak keresztezni minket. A bóját is előttünk vették körülbelül két hajóhosszal, de a spinakker felhúzásnál mi kissé feljebb mentünk és gyorsabban elkészültünk, így hamarosan feléjük kerültünk. Mivel az áramlás lefelé tolt, ezért a luv taktikát választottuk és a frissüléseket és a hullámokat kihasználva próbáltunk mélységet nyerni. A raum bójánál már volt annyi előnyünk, hogy magasabbról hamarabb halzolva el tudtunk menni előttük. A második raum nagyon éles volt és már 4-es szél fújt, így végre kihasználhattuk hajóvezetési előnyünket és legalább 100m-re megléptünk a lee bójáig. A két ausztrál fej-fej mellett vette a jelet és a cirkálás alatt is csak egymással voltak elfoglalva, s mintha észre sem vették volna a pályamódosítást, ami a szél jobbra fordulását követte, enyhén futtatva kellett visszajönniük a vízről. Ezzel mi 200m-esre növeltük előnyünket és őket utolérték a spanyolok és a hollandok.
A hátszél után átringliztünk 2-esbe és a befutó szakaszt kényelmes siklatásban teljesítettük a 15-18 csomós szélben. A különbség 8 futam után már behozhatatlan, így holnap már csak az ezüst szombréróért kell harcba szállnunk, amit a kieső nélkül számolt legkevesebb ponttal rendelkező hajóegység nyer el.
Andrisék a 15. helyen várják az utolsó futamot, kicsit erősebb szelet ígérnek, amiben esélyesek, hogy még előbbre törjenek.

Na ilyen szél nem volt a versenyen

ilyen sem

Coach in action

1.futam, HUN 13 a sűrűben

jó helyen

2.futam

jól sikerült nap

Na ilyen szél nem volt a versenyen

Na ilyen szél nem volt a versenyen

Na ilyen szél nem volt a versenyen

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása