Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Vitorlás hírek

Friss vitorláshírek főként a magyar eseményekről, résztvevőkről!

Friss topikok

  • 1VOLÁN: Tibi! ne csigázz, hogy volt tovább? eleve az volt, hogy naponta írsz... (2009.10.10. 22:06) Leutazás
  • Carrotfield: Mik a hírek ? (2009.10.06. 14:28) Tengeri Bajnokság 2009 - Restart
  • gpont007: Grat! (2009.05.18. 10:38) Évadnyitó 2009 – Kacor Király
  • gpont007: mi egy szar cikk. Írói és vitorlázó szempontból egyaránt. Szánalmas újság lett ez a Metro, mióta k... (2009.03.21. 07:02) Cikk a Metropol ujságban
  • gergelyfy: Követtem a VB eseményeit, de gratulálni csak most gratulálok. (bár személyesen nem ismerem a kitűn... (2009.02.08. 18:15) Gondolatébresztő

Laser edzőtábor Pulában

2009.02.14. 12:00 | Pallus | Szólj hozzá!

Klubunk ( THE ) egyre nagyobb hangsúlyt fektet a versenyzőink tengeri felkészítésére, ami a 2009-es szezon főbb Eb-válogató versenyeinek megkezdése előtt, február elején kezdődött. Amíg itthon még akár jégvitorlázni is lehetne, addig az Adria több pontján kiváló tavaszias időben lehet gyarapítani a vízen töltött órák számát. Amit itthon meg lehet tanulni, az természetesen olcsóbb, ami határainkon kívül zajlik, nagyságrendekkel drágább. A klub vezetése támogatásban részesíti versenyzőit a külföldi utak alkalmával, így lehetőség nyílik akár több holt-szezonban tervezett edzőtábor teljesítésére. Legutóbbi utunk február 4-8-ig adott programot 10 versenyzőnknek, akik között volt olyan, aki először vágott neki ilyen nagy útnak.

A pakolás és a készülődés már gördülékenyen ment, mint ahogy Imó segítségével az utaztatás is. Gond nélkül érkeztünk szerda este a Hotel Pula parkolójába. A vacsora elérése sikerült, tehát jól kezdődött az út.
Másnap 11-ig minden rutinnal végeztünk, versenyzők és a hajók felszerelve várták a feladatot. Palkó János edző kollégával rövid megbeszélést tartottunk, majd fél 12-kor kivitorlázott a csapat a tengerre.
Optimisztes versenyzőnk, Balázs, egy nemzetközi társasággal és egy nagy nevű szlovén edzővel edzett. Sajnos Vajnai Zoli, aki az indulás előtt megbetegedett, nem volt jelen, pedig a két fiú együtt nagyobb hatásfokkal dolgozott volna. Balázs, mint először külföldön edző, nehezen vette a kezdeti akadályokat, majd a legvégére szépen helytállva vitorlázott. Legfontosabb náluk is a hullám volt. Helyes kartartással, sottmozdulattal segíteni a hajó sebességnövekedését. Jó helyen ülni. A vitorla beállításai (árbocon 2 vonal közé helyesen beállítani a vitorla 1 vonalát). A kiskötelek helyes feszessége, az elsőél pödört kötelének használata, a mericskézés haladás közben (esetleg oldalankénti merővel). A gaff folyamatos figyelése, annak értelmezése (felnyomom zárok, leeresztem nyitok). Bátor vitorlázás tömegben is. Balázs a második napot kihagyta, mert erősnek érezte a szelet és nagyoknak a hullámokat. Másnap szinte ugyan azokat a körülményeket már elfogadva remekül vitorlázott, hangulata is jobb lett. Az edzővel nem kommunikált, remélem máskor nyíltabb lesz. Összességében jó tábor volt, remélem még jobb folytatással.
Bft.: 2-4, 180-200 fokról, hullám magasság 2-3 m, hossz: 3-4 m. Hőmérséklet: 14 C°, tenger: 12 C°.
A feladatok egyszerűek. Negyedszeles haladás, egymás mellett haladva, 30 mp.-ként fordulásokkal. Menetben figyelni az üléshelyzetre, a fenék magasságára, a sottolás menetére, a hajó hullámon történő viselkedésére.
A fordulásokat sokan nem csinálták, ill. nem időben csinálták. A fordulók kicsit lassúak, enerváltak voltak.
A megbeszélésen többen meghatározták azt az időt, ami alatt meg tudják csinálni a 720 fokos büntetést. Palkó beszélt arról, hogy gondolkozzanak a versenyzők, hogy milyen irányba kezdenének egy 720-as büntetőt?
A próbálkozásokat videóra rögzítettük. Kellő távolságba érve, összevárás, majd nyúlrajttal ismét kreuz fel, de csak röviden, majd véve a motorost hátszélben vissza. Először indultak a 4.7-esek, majd 10 mp. múlva a LR-ek. Videó ismét. A hullámok között szabályos sotthúzással, siklásba jönni, majd átkötni egy új hullámra. A testhelyzet: amíg a hajó farát megemeli a hullám, addig előre dőlni, majd amikor az elkezd rohanni le, a seggel helyben maradva, felsőtesttel hátradőlünk, hogy a hajó ne túrjon, hanem könnyebb orral, jobban ússzon ejtve, vagy élesedve. A hullámról lerohanva egy időben azzal egy nagy sotthúzást mutatunk, egészen a fej fölé. Amennyiben kisebbeket mozdítok, az alig ér valamit a bumm mozgatásában, nem ránt elég szelet, ellenben versenyben a jury megfütyül. Itt említem meg Palkó korábbi kérdését, miszerint mely irányba kezdesz egy 720-at? Ejtés irányba, mivel kreuzban kicsi az esély arra, hogy megfütyüljön, ellenben a bőszeles kicsi (és eredménytelen) rántások miatt feltűnsz és ő megfütyül. Mennyi ideig tart? Sok versenyző bemondása szerint, 25-35 mp. A videó szerint ez 30-60-90 mp közé esett. Palkó 13-15 mp közé szorítja, kellő tecnikai fejlődést követően. Kiegészítést kíván még: Abban az esetben kezdem élesedéssel a 720-at, ha nagyon erős szél van, mivel akkor kicsit le tudom lassítani a hajót, majd úgy már jobban uralom, továbbá az ejt hajó képes csak ejteni, a fenék ilyenkor érheti a vizet, sottal nagyon pontosan kell dolgozni.
Ebéd jött (amikor a hajó megáll, mert pihensz, azonnal engedd el az összes feszítést, a vitorla is pihen!!), majd félszél-raum haladás. Figyelni kellett a szálakra és így a helyes vitorlabeállításra. A sottok túl voltak húzva, sok versenyző figyelemmegosztása nem sikerült. Figyelni kell a lógásra, a vitorlára, azon a szálra, majd a hullámokra. Ezt kell gyakorolni, ezért mentünk.
Az edzőtábor első napjának végén elhangzik az egyik legfontosabb: HOGYAN ŰLJ A HAJÓBAN?
Fenék és combközép között a deck él, lábak nyújtottak, feszesek, kidőlve 100-110 Fokos szög a comb és a felsőtest között, fej fel néz. Ilyen tartásban a hasizom, combizom, lábszárizom feszes, a kemény test a kemény hajóval együtt jobban átrobban a hullámokon, jobban siklik bőszélben.
A motoros lett a lee bója, minket véve kreuz haza, a leálló szélben (aki azonnal kifordul az jól tette). Gondolj az élek folyamatos állítására, a svert ellenőrzésére, ha leáll, svert le. Szikla alatt még leáll, a döghullám visszadob. A betegebb gyerekek már ekkor részben kimentek, vagy lassúltak, tompultak.
Leszerelés, pakolás, Hotel, pihenés, megbeszélés, Videó elemzés, vacsora, alvás. A megbeszélés észrevételeit a fenti rész tartalmazza: 720, üléshelyzet, élek, bőszeles mozgás.
A második napon a rutinok után 11 kor vízen a társaság. Bft.: 4-5, 180-200 fokról, hullám magasság 3 m, hossz 6m, Hőmérséklet, ugyan az. Remek körülmények, melyek között csak hosszan tartó állóképességgel lehetet edzeni. Bemelegítés két bója között, volt aki lassan ért ki, mert a felszerelése nem volt jó, vagy a sólyán időzött tovább. A feladat ismét hosszú kreuz, amiben a nagyobb hullámokon csak sottos segítséggel lehetett gyorsan menni. Albertó, az olasz edzőpartner ezt remekül csinálta, nálunk csak kevesen próbálták. Ilyen esetben, jobb ha kevesebb a létszám, mert az egy motoros többször tud ellenőrizni, nagyobb létszámnál nem érünk körbe, addig is a versenyző kontroll nélkül dolgozik. Új dolog jött be a feladatsorba. Hogyan ülünk II. rész: a hajó hossztengelyére nem merőlegesen kell, hanem, a lábak vannak előrébb és amikor a hllámba ér a kreuzoló hajó, akkor hátradőlünk, hogy ne lassítsuk a sebességet. Aki előredől a hullámba éréskor, az tovább lassítja a hajót. Továbbá állandó szitálást kell végezni a fenékkel, azzal is lökjük a hajót előre, továbbá a lógáskor a lábfejünkkel húzzuk a hajót fel, a szél felé, mintegy magasságot gyűjtünk. Ezen sok mindent gyakoroltuk ebédig.
Bőszél, a tegnapi tanulságokkal, már nagyobb hullámokkal. Sokan nehezen tudtak azonosulni azzal, hogy a bőszélben sikló hajót ejteni kell, kiengedni a sottott, hátradőlni. Szorosan egymás mellett kellett menni, hogy az összemérések jól mutassák, ki csinálja jól?
Hosszú kreuz hazafelé. Eszter lemaradásával, 720-as időpróbákkal. A nap estélyén konditerem, körfeladatok, majd nyújtás, vacsora, megbeszélés, Videóvetítés a nap felvételeiről, pihenés.
Harmadik napon azonos minden a másodikkal. Érkeztek hozzánk horvát edzőpartnerek, akikkel már 20 fős csapattal mértünk össze. Nyúlrajtok sorozatban. Johny az első napi sok nézelődését már csökkentette, ami jót tett a sebességének. Gergő sokat figyelt, próbálkozott és jól is ment neki, főleg a kreuz. Vitya 1,5 nap betegség után remekül haladt, főleg bőszélben. Látszik a januári edzés hatása. A bőszélben többen rosszul voltak. Petterson, Matyi ekkor már 2, ill. 1 napja pihent. Zsófi jól kreuzolt, gyengébben bőszelezett. Többet kell követni az előírt mozgás beállítást. Eszter, Viki nehezen koncentrált, keveset próbálkozott és kísérletezett. Tecnikai mozgásuk nem volt hibátlan, sok sottfelakadás, sottgubanc a gurtnin.
A harmadik nap végére elfáradt a társaság nagy része. Délután nyújtás, pihenés, megbeszélés, vacsora. Az otthon maradók házi feladata nem hiánytalanúl készült el. Petter megcsinálta, előző napon nem, akkor Vitya sem.
Utolsó napon reggel sok időt sporoltunk, hogy fél napot tudjunk vitorlázni, de nem volt szél. Így pakolás következett. Mindent rendben hagytunk, 2 kabátot is , majd irány haza. Utunk sima volt, 21 órára értünk Agárdra, lepakolás, kipakolás.
Összegző észrevétel: egy tél folyamán 3-4-5 hasonló edzőtábor kell ahhoz, hogy a hullámon való hajóvezetés kialakuljon. Kiváló kondíció kell, hogy a mozgásokat el lehessen végezni. A gyerekeknek nagyobb koncentrációra van szüksége, mert a figyelmük elkalandozik. A betegségekkel szemben csak akkor lesznek ellenállóak, ha sok vitamint fogyasztanak, melegen öltöznek, eleget alszanak.
Köszönet a támogatásért a szülőknek, a kluboknak.

Agárd, 2009. február 11.

 Tímár Péter 

Utazók:

Laser 4.7: Pech Fanni, Héjj Viktória, Héjj Eszter, Virág Zsófia, Huszka Mátyás 
Laser Radiál: Földesi Gergő, Mátyás Viktor, Héjj Ádám, Hunfalvy Péter 
Optimist: Szabó Balázs 
Edző: Timu 
Kísérő: Imó 
Motoros: VSR 5.2, Kékes 
Autók: Piros ponyvás Ford Tranzit, Ezüst Fiat Klub busz 
Utifutik: VSR és Tompa 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása